zaterdag 15 mei 2010

100514 Keukenhof

In april 2005 ben ik met een paar leden van de tuinclub naar de Keukenhof geweest

Er bloeide toen nog niet zoveel en ik nam me voor om een ander jaar nog eens te gaan en dan later in het seizoen.
5 jaar later, afgelopen vrijdag, lopen Ruud en ik door het dorp Lisse - waar we van 1972 tot 1978 hebben gewoond - om even een paar broodjes te halen voor we naar de Keukenhof gaan. En wie zien we daar bij de kassa staan? Een kennis uit Lisse. Ze vertelt ons dat de Keukenhof, 2 dagen voor hij gaat sluiten, nu op het mooist is! Treffen wij dat even!

Meteen bij binnenkomst zien we de kleurenpracht al! Wat een variƫteit aan tulpen! Ik heb verschillende tulpen gefotografeerd met het naambordje erbij, zodat ik in de herfst deze tulpen kan bestellen. Dit soort vind ik o.a. erg apart en wat een prachtige combinatie met de blauwe druifjes!

Tulpen met 2-kleurig blad ..... nooit eerder heb ik dit gezien. Dit soort tulpen staat nog grotendeels in de knop

Zo'n 5% van de tulpen was getopt.
5 % stond nog in knop
Zo'n 25 % was over het hoogtepunt heen, maar verloor nog geen bloemblaadje
En de rest van de tulpenbollen (65%) stond er kleurrijk bij!

De variƫteit aan tulpen is groot, maar nog groter is de verscheidenheid van bezoekers! Alleen al door naar de bezoekers (meestal fotograferend) te kijken kun je er zo een dag doorbrengen.

Het was druk, maar niet zo druk dat je slenterend door het park moet lopen; slenteren, dat vinden we zo vermoeiend. Toch waren we blij met de vele banken in het park en ook deze stoeltjes zitten prima!

tJa, ook hier een slakkenplaag ..........

Nog even een typisch Keukenhof plaatje: de bekende molen

Naast de grote hoeveelheid tulpen, bloeiden er ook nog anemoontjes, blauwe en witte druifjes, hyacinten en narcissen.

Zaterdag zijn we nog even bij onze kennis op de koffie geweest en ze vertelde dat het nog eens voorgekomen is, dat de bloei laat op gang kwam en de Keukenhof op z'n mooist was net voor de sluiting. Toen is besloten om de Keukenhof langer open te houden, maar dat werkte toch niet, er kwamen maar weinig bezoekers. De Keukenhof is zondagavond dus gesloten.

Zo eens in de 5 jaar een bezoekje brengen aan de Keukenhof, dat willen Ruud en ik er toch wel inhouden.

Geen opmerkingen: