maandag 12 juli 2010

100710 Dagje fietsen op Borkum

Al jaren staat een dagje Borkum op ons 'hier-willen-wij-nog-eens-fietsen' lijstje.
Vandaag is het zover en om 6.15 uur stappen wij in de auto om met de eerste boot (van 7.30 uur) vanuit de Eemshaven naar het eiland toe te varen. De weervoorspellingen voor een dagje fietsen zijn meer dan gunstig: weinig wind en tegen de 30 graden (al mag het van mij wel een ietsje minder warm zijn).

Het plaatsje Borkum ligt ongeveer 7 km van de aanlegsteiger af en als we in Borkum zijn, fietsen we eerst even naar de boulevard. Het is rond 9 uur nog rustig op het strand

Rond 3 uur zijn er heel wat meer mensen op dit stukje strand te vinden

maar fiets je de boulevard een kilometer verder af dan kom je bijna niemand meer tegen en is het strand nog steeds leeg.

We trappen heel wat kilometers weg en soms red ik het niet om tegen de duinen op te fietsen en stap ik af. Ruud blijft op het zadel zitten

Het gaat lekker en al is het tegen de 30 graden, het zachte windje zorgt voor de nodige verkoeling.
Om 14.00 uur vind ik het genoeg geweest; we hebben dan 40 km gefietst en ik krijg last van de warmte.
We zoeken een terrasje op en genieten in de schaduw en in de wind van het uitzicht op het strand en de zee. Op die plek is het strand megabreed. We kijken op onze horloges om te zien hoe lang men erover loopt vanaf de boulevard tot de waterlijn en dat is ........ 8 minuten.

Het mooiste stukje Borkum vind ik het oude pad dat vlak langs het strand loopt en van begin tot eind ongeveer 3 km lang is.

Het strand gaan we niet op, ik vind het te warm en zo bewaren we de wandeling naar de zeehonden zandbank voor een volgende keer. Vanaf de boulevard zie je de zeehondjes in de verte liggen.

Ruud zet de fietsen weer op de auto. Op Borkum zelf kun je volop fietsen huren, maar wij rijden liever op onze eigen fiets

Het dagje Borkum zit erop, maar we komen er zeker een volgend jaar nog eens terug!





Geen opmerkingen: